top of page
Search

מסמכים חשובים לאחר תאונת דרכים

Updated: Jun 8, 2021

מבוטח שעובר תאונת דרכים נדרש לבצע מספר פעולות מקדימות אשר יש בהן בכדי להקל על בירור תביעתו ו/או לסייע לו בהמשך מול חברת הביטוח.


הזמן הסמוך לתאונה, הינו הזמן החשוב והמשפיע לרוב על התביעה כולה, שכן במועד הזמנים הקרוב לתאונה, מוסר המבוטח גרסה באשר לנסיבות התאונה, אופי פגיעתו ומצבו הרפואי בעקבות התאונה וכפי שיפורט לנתונים אלו השפעה רבה ומוחזקים לרוב כמידע האמין ביותר.



להלן מספר דגשים שכדאי לשים לב אליהם במכלול המסמכים שעל המבוטח להמציא לאחר ובסמוך לתאונת הדרכים:

א. תמונות פרטים ועוד תמונות:


בסמוך ובעת השהות במקום התאונה מומלץ לתעד את מקום התאונה, הרכבים שנפגעו בתאונה, רישיונות הרכב, פוליסות ביטוח ורישיונות נהיגה של כלל הרכבים שלקחו חלק בתאונה.


החשיבות של המסמכים אלו הינה כפולה מאחר וחברת הביטוח תדרוש בשלב המקדים ובטרם בחינת גובה הפיצוי מידע מסוג זה בכדי לאשר את עצם התרחשות תאונת דרכים ושנית פרטים אלו הינם פרטים שיחסית קל להשיג ולתעד אותם בעת התאונה והופכים להיות קשים יותר ככל שחולף הזמן ממועד התאונה ובהמשך גם מול חברת הביטוח.



ב. תיעוד רפואי:


בסמוך למועד התאונה, נדרש מבוטח שנפגע בתאונת דרכים אשר גרמה לו פגיעה גופנית, לקבל סיוע רפואי ראשוני הן מיוזמתו ו/או בהתאם לחומרת התאונה ע"י רכב מד"א שיגיע לשטח, במיון בית החולים ו/או בקופת החולים שבה הוא חבר (לרבות שיחה טלפונית לצורך קבלת הפניות וכיוצ"ב).


בעת קבלת הטיפול הרפואי, המבוטח נדרש למסור אודות תלונותיו וסיבת הגעתו לקבלת הטיפול הרפואי (לרוב יופיע בעמוד הראשון תחת הכותרת "תלונות המבוטח"), התלונות הינן הגרסה של התובע ואולי הגרסה מבין החשובות שהוא ימסור במהלך ההליך מול חברת הביטוח, אשר לרוב תשמש ותקבע מה היו נסיבות התאונה, מה מנגנון הפגיעה ומהם הנזקים שנגרמו למבוטח כתוצאה ממנה (יצוין, כי ישנם חריגים לשינוי נסיבות ו/או תלונות של מבוטח שהתפתחו לאחר מכן אבל הכלל הינו שהרשומה הרפואית "האנמנזה הרפואית" בסמוך לתאונה היא הרשומה שתכריע את מהלך ונסיבות התיק).


משכך, מומלץ בעת קבלת הטיפול הרפואי לציין ולהדגיש בפני הגורם המטפל שתי נקודות חשובות:


א. הנסיבות של התאונה

ב. הפגיעות שנגרמו בעקבות התאונה


1. הנסיבות של התאונה: מומלץ לפרט בפני הרופא המטפל את הפרטים היבשים ולכאורה ברורים ובתוך כך כי המדובר בתאונת דרכים ו/או בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. כמו כן, יש להביא בפני הרופא המטפל את מנגנון הפגיעה בתאונה עצמה, כגון רכב שפגע ברכב מאחור, כריות אוויר שנפתחו וכיוצ"ב. נתונים אלו יכולים להשפיע באופן מהותי על סיווג התאונה, אופי הפגיעות וחומרתן ככל ויתבהרו בהמשך.


2. הפגיעות שנגרמו בעקבות התאונה: מומלץ לפרט בפני הרופא המטפל את כל הפגיעות מהם המבוטח סובל לאחר התאונה ובמועד הבדיקה הרפואית וזאת גם אם לכאורה המדובר בכאב קל יחסית שכנראה יחלוף. עדיף למבוטח להסביר כי חלק מהפגיעות החלימו לאחר התאונה מאשר לנסות ולצרף פגיעה שהחמירה בהמשך ההליך מול חברת הביטוח (נציין, כי ניתן לצרף פגיעה שהתגבשה לאחר התאונה אך הדבר אינו פשוט ולא מתקבל ככלל ועל מנת למנוע מורכבות מיותרת מול חברת הביטוח כדאי כאמור לציין את כל הפגיעות שנגרמו בתאונה ללא קשר לרמת חומרתן).



ג. אישור משטרה:


אישור משטרה הינו המסמך המהותי ביותר בשלב בירור נסיבות התאונה.


אישור משטרה מכיל בתוכו לרוב את הפרטים הבאים:


תאריך התאונה, שעת התאונה, מיקום התאונה, פרטי הנהגים, מספרי רישוי וכן את חברות הביטוח המבטחות את הרכבים בתאונה.

כאמור, בשלב הראשוני לאחר הפניה של המבוטח לחברת הביטוח ובירור התרחשות התאונה כנטען על ידו חברת הביטוח מבררת אודות נסיבות התאונה וכאשר מתקבלים הפרטים כאמור באישור ועל ידי המשטרה, לרוב לא נשאר ספק אודות התרחשות התאונה ואף חברות הביטוח נותנות לאישור זה משקל רב במעבר משלב בירור נסיבות התאונה לגובה הפיצוי בעקבות התאונה.


יצוין, כי אישור משטרה איננו מלוא התיק שנמצא בתיק המשטרה והוא רק מסכם את הנתונים הכללים כאמור ותובע ו/או מבוטח רשאי לצלם את המסמכים הנמצאים בתיק המלא.


כמו כן, אישור משטרה יכול להתקבל לידי מבוטח בין אם המשטרה הגיעה לשטח התאונה ובין אם המבוטח פונה אליה מיוזמתו לאחר התאונה.



לסיכום:


מומלץ לתעד ולשמור את כל הנתונים בסמוך ולאחר התאונה. גם אם בשלב הראשוני חלק מהם נראים אינם חשובים להליך מול חברת הביטוח.

נציין, כי שלושת הנקודות כאמור אינן מלוא התיעוד שקיים ו/או נדרש בכל תיק. שכן יכולים להיות מסמכים נוספים כאשר מדובר למשל בתאונת דרכים שהיא גם תאונה במוסד לביטוח לאומי ו/או דרישות ספציפיות של כל חברת ביטוח במסגרת הליך התביעה. אך התיעוד כאמור ככלל יכול לרוב לסייע ולקדם את התביעות אל מול חברות הביטוח השונות והמעבר משאלת בירור הנסיבות לגובה הפיצוי בעקבות התאונה.









242 views0 comments
Post: Blog2 Post
bottom of page